Montag, 21. November 2011

Avenida 29 - It's Pizza Time (1986)



Det här är en märklig låt. Missförstå mig rätt, den är grym! Men titeln och refrängen är något av det fånigaste som gjorts i italoväg, långt framför "Sexy Cowboy", "How Old Are You" och till och med det prosaiska "Hey, hey, guy". Man anar nån form av självmedvetenhet från en italiensk producent som insett att en del av italo discons charm just låg i den inneboende idiotin i text och musik. Med tanke på det sena året 1986 (på andra sidan havet släpps samma år Marshall Jefferson - Move Your Body, bara en sån sak) och det ändå väldigt rudimentära, nästan infantila beatet och synthen är jag misstänksam. Kanske har det här gjort som nån sorts tidig blinkning till 1982? Jag menar, till och med den italienska brytningen verkar anpassad för maximal quirkyness, lyssna bara på 2.09 min in i låten. Originaltexten är (såvitt jag förstår):

"Sand beach,

salad and peach.
Fried fish,
chicken and chips,
Cool coke,
[...]"

men istället sjunger sångerskan

"Sand bitch,
salad and peach,
Fried Fish,
chicken and chips.
Cool cock,
[..]"


Cool cock? Kom igen...

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen