Freitag, 4. Februar 2011

Cheri - Give It To Me Baby (1982)


Det är ju dumt att hota med saker man inte är beredd att göra, så här är lite mer kanadensisk disco. Cheri var en duo från Montreal bestående av Amy Roslyn och Rosalind Hunt. Och ja, mycket riktigt är Rosalind dotter till samma Geraldine Hunt som jag postade för inte så länge sen.

Discon dog aldrig i slutet på 70-talet, utan flyttade bara ifrån USA. Montreal var faktiskt en gång i tiden världens discocentral. Jag tänkte därför skriva ett längre inlägg om kanadensisk disco men insåg att den eminenta Chrissy Murderbot redan gjort det. Lat som jag är frågade jag istället Chrissy om jag fick länka till honom, och vänlig som han är, tyckte han att det lät som en bra idé.

Chrissy är mannen bakom bloggen My Year of Mixtapes, där han under ett års tid postade en mixtape i veckan på varenda elektronisk musikstil som någonsin spelats på ett dansgolv. Har du inte sett den, bör du genast kolla in den.

Nå, men tillbaka till Kanada! Chrissy har naturligtvis också spelat in en mix med kanadensisk disco, som du också bör kolla in. Det bästa med bloggen, förutom mixarna, är de små artiklarna om alla olika genrer. En trevligare introduktion till dansmusikens historia får man leta efter.

tl;dr Cheers, Chrissy!

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen